Ska du in på den tyska marknaden?

Står du och ska in på den tyska marknaden är det säkert många saker att tänka på. Det är vissa saker som ska vara på plats innan man som en mindre firma ska gå in på ett nytt marknad. Bakgrundsarbetet ska vara ordentligt gjort. Det är viktigt med en ordentlig analys. En sk SWOT-analys där firmans egna styrkor och svagheter analyseras innan du går in på marknaden är viktig. Möjligheter på marknaden och även vilka hot som finns ska man även undersöka. Det går alltså inte bara att kasta sig in på marknaden och tro att det ska fungera.

Det är också viktigt när analysen är på plats att allt marknadsföringsmaterial är översatt från svenska till tyska på ett professionelt sätt. Detta gäller såklart allt ifrån hemsida till broschyrer och om du eventuellt använder dig av banners mv när du deltar på mässor. I en sådan situation kan det vara bra att använda sig av en professionell byrå istället för interna resurser så att du är helt säker på att det inte dyker upp några stavfel. Viktigare än översättningen är att se till att du faktiskt marknadsför din firma på rätt sätt. Det kan vara en bra idé att diskutera igenom det med ett reklambyrå och göra ytterliggare marknadsundersökningar för att vara säker på att marknadsföringen når fram till målgruppen.

Tänk på att anpassa priset på din produkt/service så att det passar till kunderna och marknaden.

Andra viktiga saker att tänka på när du ska gå in på en ny marknad är att undersöka din målgrupp ordentligt. Vilka är de som köper din firmas produkt eller service och vart i landet håller dessa personer till?

Följer du ovanstående råd är du en bit på väg mot att kunna gå in på en ny marknad på ett mer effektivt sätt.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *